Hviletid = Tid hvor en ikke har vakt eller annen tjeneste om bord
Reglene om hviletid er internasjonale gjennom IMO STCW-koden og styrt av reglene i SOLAS sin ISM-kode med tilhørende resolusjon A.1047(27). Videre er ILO-konvensjonen 186, MLC 2006 hviletidsbestemmelser tatt inn i norsk rett, for å verne arbeidstakerne og sikre at skipet til enhver tid er hensiktsmessig bemannet slik at alle aspekter ved sikker drift om bord ivaretas.
Noen hovedpunkter:
- Gjelder alle som har sitt arbeid ombord
- Normal arbeidstid er basert på 8 timer pr. dag, med 1 dag hvile ila uken.
- En skal ikke ha vakt/arbeide mer en 14 timer i en 24 timers periode
- En skal ikke ha vakt/arbeide mer en 72 timer ila en 7 dagers periode (168 timer)
- En skal ha minst 10 timers hvile i en 24 timers periode
- En skal ha minst 77 timer hvile ila en 7 dagers periode (168 timer)
- Pauser mindre en 1 time anses ikke som hviletid
- Hviletidsperioden er individuell, 24 timers perioden starter når din vakt/arbeid begynner
- I Norge finner vi disse samlede reglene i Skipssikkerhetsloven med forskrift
- Bestemmelsene kan avvikes i nødsituasjoner, øvelser og ved bindende tariffavtale
§ 24. Hviletid i skipsikkerhetsloven må ses i sammenheng med § 23 om arbeidstid, § 15. Bemanning og vakthold i skipsikkerhetsloven samt
Forskrift om bemanning av norske skip,
Forskrift om arbeids- og hviletid på norske passasjer- og lasteskip mv.,
Forskrift om vakthold på passasjer- og lasteskip
og Forskrift om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for arbeidstakere på skip
samt ISM 6 Ressurser og personell
Tolkningen av lovverkets intensjoner finner vi bla. i Ot.prp. nr. 87 (2005–2006) om lov om skipssikkerhet. Videre finner en departementets vurdering for den untaksregelen som Norge har i fartsområde 1 og 2 i Prop.11 L (2011 -2012) side 6 og 7.
Det er skipsføreren som iht. Lov om skipssikkerhet § 29 skal sørge for at den fastsatte hviletiden i § 24 overholdes. Strafferammene finner vi i §§ 62 og 63.
Tilsynsmyndigheten kan iht. § 55 ilegge administrativ sanksjon (overtredelsesgebyr) til den som på vegne av rederiet forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av § 24.
Rederiet kan iht. § 15 ikke bemanne et skip på en slik måte at det er nødvendig å gå på akkord med hviletidsbestemmelsen. Viser hviletids skjemaene gjentatte brudd, må rederiet og skipsledelsen foreta en vurdering av om bemanningen er tilstrekkelig, eller om arbeidet må organiseres på en annen måte.
Det er i samarbeid med Sjøfartsdirektoratet laget en Veiledning om sjøfart og hviletid og informasjon om arbeids- og hviletid hvor alle de opplysninger en trenger fremkommer inkludert KS-0300 Oppgave over sjøfolkenes hviletid og KS-0818 Sjekkliste for hviletid og bemanning og Forskning og rapporter om fatigue til sjøs.
Øvrige referanser:
Forskrift om arbeids- og hviletid på norske passasjer- og lasteskip mv.
Forskrift om arbeids- og hviletid på fiske- og fangstfartøy.
ASH forskriften.
orm@dnmf.no 2021