kW og maskinoffiser
Kravet til å ha sertifisert maskinoffiser om bord er som hovedregel 750 kW uansett ENERGIKILDE som gir kraft til propelleranlegget, uansett fartøytype og fartsområde. Det kan også forlanges sertifisert maskinoffiser på skip hvor samlede hoved fremdriftsmaskineri er mindre enn 750kW.
Det eneste Norske unntaket er hurtiggående passasjerskip (over 20 knop) i fartsområde 1 og 2 og hvor det er minst to uavhengige maskinrom.
Referanser;
Forskrift om bemanning av norske skip
§ 2. Definisjoner e) og § 8 - 5 og § 9. 2 og § 3
Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk
§ 2.Definisjoner d) og h) og § 3
STCW Konvensjonens regel I/1.14 "Fremdriftskraft betyr den totale maksimale kontinuerlige merkeytelsen i kilowatt av skipets samlede hovedfremdriftsmaskineri som er angitt på skipets registreringsbevis eller annet offisielt dokument".
KS 0308 B Søknad om sikkerhetsbemanning på norske skip For diesel-elektriske anlegg gjelder elektromotorenes påstemplede ytelse.
orm@dnmf.no 2021