Resultatet styrker våre medlemmers betingelser
Partene kom til enighet i meklingen med Dnmf og Kystrederiene. Dnmf er stolte over at vi fikk gjennomslag for en løsning som sikrer at maskinsjefens lønnsposisjon er tydelig forankret i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, og dermed også STCW-konvensjonen.
Meklingen mellom Det norske maskinistforbund (Dnmf) og Kystrederiene ble gjennomført 26. og 27. november i Riksmeklerens lokaler i Oslo. Meklingen ble ledet av riksmekler Mats Ruland. Dnmfs delegasjon bestod av Frank Winnberg, Ivar Helge Drågen, Jan Arild Sandøy, Anders Gjestad og Anette Mikalsen, ledet av administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson.
Forhandlingsutvalget, bestående av de seilende maskinsjefene Sandøy og Drågen, gjorde en fantastisk innsats for å oppnå et omforent resultat, og vi unngikk streik. Kystrederiene hadde også varslet lockout fra meklingsslutt, noe Dnmf-delegasjon tok med stoisk ro. Dette ville betydd at alle skip i Kystrederienes flåte med Dnmf-medlemmer om bord hadde blitt fortøyd, helt uavhengig av om Dnmf gikk til streik eller ikke.
En sak vi ikke kunne fire på
Dnmf gikk til mekling med kun én sak som var avgjørende: å sikre maskinsjefens posisjon som nest best betalt om bord. Streikeuttaket som ble varslet var ansvarlig, og satte hverken liv, helse, allmenne norske interesser eller dyrevelferd i fare. Kystrederiene svarte med lockout-varsel. Dnmf understreket at konflikten ikke stresset organisasjonen, hvor fokus lå på å forhandle frem en løsning som er til styrke for hele forbundet.
Dnmf er derfor stolte over at vi fikk fullt gjennomslag for en løsning som sikrer at maskinsjefens lønnsposisjon er tydelig forankret i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, og dermed også STCW-konvensjonen. Maskinsjefens lønn skal reflektere lederansvar, arbeidstid, kvalifikasjoner og kompleksiteten i rollen, inkludert teknologiske endringer. Avtalen sikrer også at maskinsjefens lønnsutvikling opprettholder sin relasjon til øvrig maritimt personell over tid.
I tillegg ble partene enige om følgende
- Lønnsjustering: Frontfagets lønnsramme i år var 5,2 prosent og Dnmf fikk forhandlet frem samme ramme som de andre sjømannsorganisasjonene, også på 5,2 prosent. De fleste andre som fikk oppgjør etter frontfagsmodellen, fikk 2,2 prosent i generelt tillegg i år. Våre medlemmer får hele rammen. Av rammen på 5,2 prosent valgte alle forhandlingsutvalgene i de respektive forbundene å bruke 0,85 prosent av rammen på justering av innskudd til OTP (Pensjonsinnskudd). Dette gir da et generelt tillegg på 4,35 prosent på alle satsene I hyretabellene fra 1. september 2024.
- Pensjonsinnskudd: Forbedrede satser, med økning fra 3 til 4 prosent innskudd for lønn opp til 7,1 G. Dette styrker medlemmenes fremtidige pensjon vesentlig.
- Oppdatering av tariffavtaler: Et utvalg skal arbeide med modernisering og forenkling av avtaleverket, inkludert mer fleksible permisjonsordninger, som i forbindelse med fødsler.
- Reisestøtte: Refusjonsordning for reiseutgifter på opptil 7500 kr for korte velferdspermisjoner.
En sak som berører hele forbundet
Tariffperioden har vært preget av at enkelte av Kystrederienes rederier ikke har fulgt praksisen om at maskinsjefen skal være nest best betalt om bord, etter kapteinen. Dette prinsippet, som har vært en etablert norm i både norsk og internasjonal maritim næring, reflekterer maskinsjefens utdanning, ansvar, ledelse, kompetanse og rang.
Det var nødvendig å få prinsippet nedfelt som en garantibestemmelse i tariffavtalen. Kystrederiene motsatte seg dette, og uenigheten førte til brudd i forhandlingene tidligere i høst.
Resultatet styrker våre medlemmers betingelser
I meklingen fikk Dnmf sikret en løsning som forankrer maskinsjefens plass i skipets hierarki og gir bedre økonomiske betingelser for medlemmene. Dette resultatet har betydning for alle maskinsjefer, ikke bare de under Kystrederiene, og understreker Dnmfs rolle som garantist for rettferdighet og rang i norsk maritim næring.
Gå til Min Side for å lese protokollen.