Et solid økonomisk oppgjør
Det norske maskinistforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Norsk Sjømannsforbund kom fem timer på overtid til enighet med Norges Rederiforbund i årets hovedoppgjør for NOR-overenskomstene.
Vi fikk et generelt tillegg som innebærer betydelig styrket kjøpekraft for våre medlemmer. Samtidig er det kommet viktige endringer for fartøyer som opererer utenfor nordeuropeisk farvann og i reglene knyttet til velferdspermisjon. For NOR-registrerte ferger i utenriksfart er blant annet kompensasjonen for ekstratjeneste forbedret.
Kraftig forbedring av kjøpekraft
- Vi gikk inn i dette oppgjøret med en tydelig målsetning om å styrke våre medlemmers kjøpekraft.
Med en forventet inflasjon for neste år på 3,3 prosent ifølge SSB, samtidig som årets inflasjon trolig havner rundt 3,7 prosent, betyr det en reallønnsvekst for våre medlemmer i denne perioden på nærmere 6 prosent all den tid fjorårets oppgjør ga 6,5 prosent og årets oppgjør 6,3 prosent.
For maskinsjefer utgjør det generelle tillegget 6,0 prosent. 1. maskinister og 2. maskinister fikk 6,5 prosent og øvrige maskinoffiserer fikk 6,3 prosent. De tre siste oppgjørene for offshore service har med dette gitt en lønnsøkning på rundt 18 prosent. Til sammenligning ga årets oppgjør på flyteriggområdet et generelt tillegg på 5,3 prosent.
For utenriksfergene utgjør det generelle tillegget 5,62 prosent av en ramme på 5,9 prosent.
Bedre rettigheter ved avvik fra turnus «Syd av Brest»
At sjøfolk som opererer utenfor nordeuropeisk farvann ikke skal få rett på kompensasjon før det har gått en uke når man ikke får avløsning til tiden, har lenge vært en kilde til stor frustrasjon og en tydelig bestilling fra våre medlemmer når det gjelder årets oppgjør.
Heretter vil du har rett på kompensasjon dersom du ikke får avløsning innen 3 tjenestedager etter planlagt skriftedag, mot først etter 7 tjenestedager slik det har vært til nå.
Tydeligere regelverk knyttet til omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel
Sjømannsorganisasjonene har hatt flere saker knyttet til omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel hvor flere har opplevd å måtte ta deler av denne permisjonen ulønnet.
Vi har nå fått inn en presisering om at retten til lønn følger permisjonen og sjømannen er nå sikret muligheten til å ta ut lønnet permisjon også i forkant av termin. I tillegg har vi fått inn en bestemmelse som sikrer at sjømannen i tillegg til slik omsorgspermisjon også kan ta ut inntil to uker med foreldrepermisjon.
- I praksis betyr det at sjømannen i enkelte tilfeller kan få inntil fire uker med permisjon i forbindelse med fødsel.
- Med dette har sjøfolk på Norges Rederiforbunds tariffområde en svært god permisjonsrettighet ved fødsel som tydelig møter våre krav om et familievennlig arbeidsliv.
Bedre kompensasjon for ekstratjeneste og nytt erfaringstillegg for utenriksfergene
Våre medlemmer hos Color Line (ansatte på overenskomsten for NOR-registrerte ferger i utenriksfart) har fått en kraftig forbedring av kompensasjonen ved ekstratjeneste, ved at ekstratjeneste heretter kompenseres med 3/30 månedslønn per dag.
På dette tariffområdet har man også fremforhandlet et 10 års tillegg for offiserer. For dem som får dette tillegget medfører det en ytterligere lønnsøkning på 1,8 prosent.
Utvalgsarbeid om kadettavtalen, turnus og fritidsregnskap
Partene ble også enige om en rekke utvalgsarbeid i perioden. Vi er fornøyde med at det nedsettes et utvalg for å se nærmere på kadettavtalen. Det skal også nedsettes et utvalg som skal utrede muligheten for å endre dagens system med fritidsregnskap og rettigheter knyttet reise til og fra skipet (herunder reiseutgifter og transport). Dette utvalget skal også utarbeide et forslag til minimums hyretabell for 1:2 turnus.
Sjømannsorganisasjonene ser et stort behov for å forenkle og se på andre løsninger i dagens avtale spesielt rettet mot fritidsregnskapet og kompensasjonsordningene ved avvik fra turnus. Dette er et større arbeid vi ønsker å gjøre grundig slik at det kan legges frem et godt bearbeidet forslag til neste hovedoppgjør.
Nattillegg
Krav om et ulempetillegg ved arbeid på natt er et krav vi også hadde med i år. Det lot seg imidlertid ikke gjøre å få dette inn i årets oppgjør, men vi har samtidig fremforhandlet en høyere lønnsøkning for de stillinger som jobber mye natt. Samtidig er det varslet en gjennomgang av skipsarbeidsloven og skipssikkerhetsloven i denne tariffperioden, og vi vil se an hvilke følger dette får for regulering av arbeid på natt og mulig nattillegg.