Dnmf er sjokkert og dypt skuffet over at departementet den 2. september 2024 gir Sjøfartsdirektoratet en instruks om å fortsette å gi midlertidige dispensasjoner og ikke stramme inn slik Sjøfartsdirektoratet har kommunisert. Dnmf har hele veien støttet Sjøfartsdirektoratets innskjerping av regelverket.  

– Det norske maskinistforbund ber om at dispensasjonene avsluttes. De dispensasjoner som nå er gitt må trekkes umiddelbart. At Regjeringen nå velger å overprøve Sjøfartsdirektoratet ved å gi rederiene dispensasjon fra hviletidsbestemmelsene er nærmest skandaløst. Dnmf opplever nå at arbeidstakernes helse settes på spill, sier Hege-Merethe Bengtsson, administrerende direktør i Det norske maskinistforbund.

– Dnmf og våre medlemmer opplever nå å bli ansvarliggjort for at fergene eventuelt ikke kan driftes som forventet. Det er en meget drøy påstand som Dnmf på det sterkeste tar avstand fra, sier Bengtsson.

Hviletidsbestemmelsen og annet HMS-regelverk er der for å beskytte arbeidstaker, og sikrer de ansatte et trygt og sikkert arbeidsliv. De bidrar også til å sikre skipet, trygge passasjerer om bord og frakt. Regelverket er derfor til for å overholdes.

Det norske maskinistforbund viser til møte fredag 13. september med Statsråd Marianne Sivertsen Næss hvor administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson tok opp hvor viktig det er at skipssikkerhetsloven § 24 følges, spesielt med tanke på sommerens «fergekaos».

Dnmf støtter begrensningen i dispensasjonsadgangen

Regulariteten i fergefarten skal ikke gå på bekostning av medlemmenes helse, hverken på kort eller lang sikt. Dispensasjon skal kun gis i helt kritiske og spesielle tilfeller, og dette skal være svært begrenset.

Det gjennomføres et teknologiskifte drevet frem av kravene til null- og lavutslipp som følge av det grønne skiftet. Dette innebærer blant annet at det tas i bruk nye energiformer om bord. De fergene vi her snakker om, er el-ferger som innebærer økt brannfare og økt krav til kompetanse om bord. Derfor er det så viktig at man innskjerper på dispensasjoner.

Helse, miljø og sikkerhetsregelverket er til for å holdes

– En næring og drift av fergefarten som baserer seg på at arbeidstakerne skal betale for dette med sin helse tar vi i Det norske maskinistforbund sterk avstand fra. Rederiene må selv ta ansvaret for å rekruttere nødvendig antall ansatte og innrette driften deretter. Politikerne må gjennom sine anbudsutlysninger legge inn nødvendig krav til bemanning og kompetanse, slik at det ikke er det rederiet som tilbyr lavest bemanning som får anbudet. Våre medlemmer, arbeidstakerne, strekker seg langt for at samfunnsoppdraget skal kunne gjennomføres, men de betaler ikke med helsa som innsats, sier Hege Merethe Bengtsson.

Det norske maskinistforbund ber nå om et snarlig møte med statsråden og annen politisk ledelse for å få uttrykke vår bekymring for våre medlemmer og arbeidstakerne og samtidig få mer informasjon om hvorfor disse dispensasjonene blir gitt.

Brev angående midlertidige dispensasjoner fra hviletidskrav - ber om møte (PDF, 41KB)