Dnmf i muntlig høring på Stortinget

Dnmf ved administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson deltok på muntlig høring i justis-og beredskapskomiteen angående totalberedskapsmeldingen torsdag 13. februar.
Torsdag 13. november deltok Dnmf ved administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson i muntlig høring i justis og beredskapskomiteen angående Totalberedskapsmeldingen – Forberedt på krise og krig.
Mer om meldingen Totalberedskapsmeldingen: Forberedt på krise og krig - regjeringen.no
Se Hege-Merethe Bengtssons innlegg på den muntlige høringen her.
De siste årene med pandemi (2020-2022) samt krig og krise i Europa har satt arbeidet med samfunnssikkerhet og beredskap i et nytt lys, og belyst svakheter i det norske systemet som må styrkes for å i tilstrekkelig grad ivareta Norges sikkerhets- og beredskapsevne for fremtiden.
For Dnmf og våre medlemmer er dette et arbeid som har pågått i lang tid, både på sjøen og på land, der vi har jobbet for å sikre tilstrekkelige planer, regler og kompetanse for å ivareta denne sikkerheten i det norske samfunnet.
Dnmfs medlemmer har fokus på sikkerhet, forutsigbarhet og trening.
Samtlige av Dnmfs medlemmer på sjø og land er definert som samfunnskritiske.
I sitt innlegg til justis-og beredskapskomiteen delte administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson vårt beredskapsarbeid opp i fem kategorier
1. Mat – fangst, matsituasjoner
2. Klima – klimasituasjoner
3. Transport – varetransport, godshåndtering, mennesketransport
4. Helse
5. Krig og krigslignende situasjoner
Norske sjøfolk går på jobb, og gjør akkurat det samme uavhengig av hvilken kategori/beredskap man befinner seg i. Det er områdebildet som forandrer seg, ikke hva norske sjøfolk utfører på jobb.
I den sammenheng har Dnmf fokus på trygghet og sikkerhet for sjøfolk.
Påstand om at det ikke lar seg gjøre å planlegge for en krise – det er ikke Dnmf med på. At planer ikke kan gjennomføres fullt ut, det forstår vi.
Det er noen røde tråder gjennom disse 5 katgoriene –
1. Kontroll på skipene- norsk flagg i hekken, norsk eierskap og norsk mannskap om bord.
2. Logistikken – mannskapsskifte – mannskap må av og på skipene.
3. Trening i forhold til disse ulike beredskapskategoriene – sammen med forsvaret og sammen med andre. Det må planlegges
4. Kritisk masse av norske sjøfolk – vi må ha nok norske sjøfolk. Det må etableres flere studieplasser.