SOMMERAVVIKLINGEN 2025

DNMF står foran en ny sommer med utfordringer i ferge- og lokalfarten. Her kommer informasjon om gjeldende regelverk og praksis til hjelp og bistand for tillitsvalgte og medlemmer.

Henvendelser fra presse rettes: Hege Bengtsson mobil: 41441818, epost: hmb@dnmf.no

Bakgrunn

Hver sommer over flere år meldes det at ferge- og lokalfarten har vansker med å levere på samfunnsoppdraget sitt.

Det er utfordringer gjennom sommeren med for få avganger, for små fartøy og innstilte avganger, som innebærer lange fergekøer og stor irritasjon både hos turister, lokalbefolkning og politikere.

I denne sammenheng rettes kritikk mot de ansatte, tillitsvalgte, Dnmf samt Sjøfartsdirektoratet.

Dnmf har tidligere år erfart at ansatte beordres om bord, tilkalles eller bes jobbe ekstra, at det søkes dispensasjon for kompetansekrav og bemanning m.m.

Dnmf er av den klare oppfatning at regelverk er til for å følges. Regelverk som har til formål å sikre den ansatte og medlemmenes helse, miljø og sikkerhet gjennom et helt arbeidsliv. Vi støtter Sjøfartsdirektoratets arbeid med å sikre dette.

Dnmf har erfart at medlemmer og tillitsvalgte kommer under press, ansvarliggjøres og med krav om at det skal dispenseres fra gjeldende regelverk og hvor hviletid, ferier og fritid utfordres.

Det er etter forbundets syn ikke akseptabelt at medlemmene settes i denne situasjonen og vi har vært tydelige overfor politikere, Sjøfartsdirektoratet, NHO Sjøfart og fergerederiene at regulariteten og at fylkesveiene er åpne og oppfyller samfunnsansvaret sitt ikke er den ansattes ansvar. Våre medlemmer går på jobb hver dag og utfører sitt arbeid i tråd med sitt ansvar og regelverket. Vi mener at man her må ansvarlig gjøre de som eier anbudet.

Hvert år vet alle at det skal være ferieavvikling, det kommer mange turister og lokalbefolkningen skal frem inkludert pendlerne. Det er også normalt med et visst sykefravær. I Sjøfarten er det et absolutt krav at du skal være frisk når du går på jobb. Anbudsutlyser og fylkespolitikerne må sørge for at det er tilstrekkelig bemanning og krav til korrekt fartøystyper inn i anbudet og riktig kapasitet for å ta unna utfordringene under sommeren.

Dette er ikke de ansattes ansvar. Dersom du har spørsmål ikke nøl med å ta kontakt med forbundet.

Bestemmelser rundt ferie

For at rederiet skal kunne beordre noen på jobb i sin fastsatte ferie så må det være fare for liv, helse eller miljø.

Om du jobber på et beredskaps-samband der det ikke er mulig for brann-politi-helsepersonell å komme seg til uten ferge så kan dette være aktuelt.

Om du er på ferie og blir beordret så må rederiet dekke dine merkostnader/ utgifter, samt få kompensasjon fra du reiser fra din ferie. Ved slike tilfeller må det sørges for å få skriftlig bekreftelse fra rederiet før en reiser. Avbrutte feriedager ved beordring fra rederiet i din ferie skal ikke regnes som brukte feriedager, dette gjelder også eventuelle reisedager.

Om du er din egen ferieavløser, så skal ferien din defineres i godkjent skiftplan.

Dvs at om du jobber f.eks 3 uker med tilhørende 3 uker fritid, så skal denne friperioden defineres som ferie i skiftplan.

Styringsretten

Arbeidsgivers styringsrett er en generell og ulovfestet bestemmelsesrett som gir arbeidsgiver rett til å lede, fordele og kontrollere arbeidet innenfor de rammer lovverket, politiske vedtak, tariffavtaler og individuelle arbeidsavtaler trekker opp.

Ved arbeidsavtalen stiller arbeidstakeren sin personlige arbeidskraft til rådighet for arbeidsgiveren mot et vederlag i form av lønn eller annen ytelse (for eksempel opplæring). Arbeidstakeren har, i kraft av sitt underordningsforhold til sin arbeidsgiver, arbeidsplikt, lydighetsplikt og troskapsplikt. Dette innebærer at arbeidstakeren må rette seg etter arbeidsgivers direktiver, såfremt de ikke strider mot lov- og avtaleverk. Arbeidsgiver har lønnsplikt og en viss omsorgsplikt overfor arbeidstakeren.

Ferieloven

Enhver som utfører arbeid i annens tjeneste (arbeidstaker) har rett til ferie etter ferieloven

For arbeidstakere på skip eller grupper av disse fastsetter Kongen ved forskrift de nærmere regler som er nødvendige på grunn av forholdene i sjøfarten. Forskriften kan fravike reglene i loven her, likevel ikke § 5 nr. 1, 2, 3 og 5 første ledd om feriefritidens lengde og § 10 nr. 2 og 3 om prosentsatsene for feriepenger.

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette.

Tiden for ferieperiode som arbeidstaker har mottatt underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

Arbeidsgiver skal på forhånd drøfte spørsmål om endring med arbeidstaker. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt under drøftingen. Under drøftingen plikter arbeidstaker å gi opplysninger om merutgifter som vil bli krevet erstattet.

Arbeidstaker kan kreve erstatning for dokumenterte merutgifter som følger av en omlegging av ferien. Merutgifter som arbeidstaker ikke har gitt opplysninger om under drøfting, kan bare kreves erstattet i den utstrekning de fremstår som nærliggende følger av omleggingen.

Arbeidsgiver kan ikke uten arbeidstakers samtykke legge ferie til tid hvor oppsigelsesfristen løper etter oppsigelse fra arbeidsgiver, med mindre oppsigelsesfristen er 3 måneder eller lengre.

Hviletid

Hviletid = Tid hvor en ikke har vakt eller annen tjeneste om bord 

Reglene om hviletid er internasjonale gjennom IMO STCW-koden og styrt av reglene i SOLAS sin ISM-kode med tilhørende resolusjon A.1047(27). Videre er ILO-konvensjonen 186, MLC 2006 hviletidsbestemmelser tatt inn i norsk rett, for å verne arbeidstakerne og sikre at skipet til enhver tid er hensiktsmessig bemannet slik at alle aspekter ved sikker drift om bord ivaretas. 

Noen hovedpunkter

  • Gjelder alle som har sitt arbeid ombord 
  • Normal arbeidstid er basert på 8 timer pr. dag, med 1 dag hvile ila uken. 
  • En skal ikke ha vakt/arbeide mer en 14 timer i en 24 timers periode 
  • En skal ikke ha vakt/arbeide mer en 72 timer ila en 7 dagers periode (168 timer) 
  • En skal ha minst 10 timers hvile i en 24 timers periode 
  • En skal ha minst 77 timer hvile ila en 7 dagers periode (168 timer)  
  • Pauser mindre en 1 time anses ikke som hviletid 
  • Hviletidsperioden er individuell, 24 timers perioden starter når din vakt/arbeid begynner 
  • I Norge finner vi disse samlede reglene i Skipssikkerhetsloven med forskrift 
  • Bestemmelsene kan avvikes i nødsituasjoner, øvelser og ved bindende tariffavtale 
  • Den enkelte ansatte skal fylle ut/ korrigere hviletidskjema

§ 24. Hviletid i skipsikkerhetsloven må ses i sammenheng med § 23 om arbeidstid,      § 15. Bemanning og vakthold i skipsikkerhetsloven samt Forskrift om bemanning av norske skipForskrift om arbeids- og hviletid på norske passasjer- og lasteskip mv.Forskrift om vakthold på passasjer- og lasteskip  og Forskrift om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for arbeidstakere på skip samt ISM 6 Ressurser og personell 

Tolkningen av lovverkets intensjoner finner vi bla. i Ot.prp. nr. 87 (2005–2006) om lov om skipssikkerhet. Videre finner en departementets vurdering for den untaksregelen som Norge har i fartsområde 1 og 2 i Prop.11 L (2011 -2012) side 6 og 7.

Det er skipsføreren som iht. Lov om skipssikkerhet § 29 skal sørge for at den fastsatte hviletiden i § 24 overholdes. Strafferammene finner vi i §§ 62 og 63.

Tilsynsmyndigheten kan iht. § 55 ilegge administrativ sanksjon (overtredelsesgebyr) til den som på vegne av rederiet forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av § 24.

Rederiet kan iht. § 15 ikke bemanne et skip på en slik måte at det er nødvendig å gå på akkord med hviletidsbestemmelsen. Viser hviletids skjemaene gjentatte brudd, må rederiet og skipsledelsen foreta en vurdering av om bemanningen er tilstrekkelig, eller om arbeidet må organiseres på en annen måte.

Kontaktinformasjon

Spørsmål fra tillitsvalgte og medlemmer rettes områdeansvarlig Anders Gjestad mobil: 97103596, epost: ag@dnmf.no eller fagsjef Odd Rune Malterud: 91321563, epost: orm@dnmf.no