Denne uken har vi vært til stede på den 46. ITF-kongressen, hvor 2200 deltakere, hvorav 900 delegater, representerte 20 millioner medlemmer av ITF (International Transport Workers' Federation). Det norske maskinistforbund er representert med forbundsleder Andreas Bakken, administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson og rådgiver Odd Rune Malterud.

I løpet av uken har vi deltatt på flere viktige møter, inkludert Nordisk formøte, Europa-gruppen, og seksjonsmøter for sjøfart og fiskeri. Kongressen behandler saker som vedtekter, resolusjoner, visjoner og valg av generalsekretær og president for de neste fem årene. Vi gratulerer Stephen Cotton med gjenvalget som generalsekretær.

Sammen med kolleger fra hele verden jobber vi for å styrke fellesskapet innen sjøfart, luftfart, jernbane og landtransport.

Her er noen hovedpunkter:

  • Implementering av Marrakech-politikken: Denne gjelder både sjøfolk og havnearbeidere.
  • Ny bemanningspolitikk: Fokus på bærekraft, kompetanse, menneskelig sikkerhet, helse og velferd.
  • Oppdatering av Athen-, offshore- og cruise-politikken.

Arbeidsplan:

  • ITF er en føderasjon, og fagforeningene er tilknyttede medlemmer.
  • Organisere seminarer for implementering av ny bemanningspolitikk.
  • Organisere verktøy og bevisstgjøringsseminarer for fagforeninger.
  • Forbedre standarder knyttet til forsyningskjeden og operasjoner.
  • ITF-inspektoratet vil bidra.
  • Sosial dialog med multinasjonale shippingkonglomerater.
  • Fremme og håndheve kystfartslovgivning (cabotage).
  • Fokus på likestilling og unge arbeidstakere.
  • Definisjoner av sjøfolk i IMO som i MLC - Bemanning vs. mannskap.
  • Stephen Cotton fortsetter som generalsekretær.
  • ITF deltar i IMO- og ILO-IMO-trepartsarbeidsgruppen for å sikre menneskelig sikkerhet, navigasjon, alternative drivstoff og sjøfolk om bord på alle typer skip, inkludert autonome skip (MASS).
  • Paddy Crumlin er gjenvalgt som president til 1. januar 2027, deretter tar Frank Moreels over til neste kongress i 2029.

ITF Manning Policy

ITF Manning Policy ble vedtatt på kongressen. Målet er å sikre at ethvert skip, som omfattes av en godkjent ITF- eller nasjonal avtale, er tilstrekkelig, effektivt og hensiktsmessig bemannet for å:

  • Sikre skipets sikkerhet og trygg navigasjon og operasjon til sjøs
  • Sikre trygg operasjon i havn
  • Forebygge personskader eller tap av liv
  • Unngå skade på det marine miljøet og eiendom
  • Sikre sjøfolks velferd og helse gjennom å unngå tretthet

Les ITF Manning Policy her (PDF, 1MB).

Les Marrakech Policy - ITF Policy on Minimum Conditions on Merchant Ships her (PDF, 657KB)