25.10.2018 
​​

 ​The 44th Congress of the International Transport Workers' Federation (ITF) 

I tiden 14 til 20. oktober deltok Forbundsleder Helge Andersen og Fagsjef Odd Rune Malterud på den 44 ITF kongress i Singapore, den første i Asia ITF 122 års historie. Kongressen er som et landsmøte å regne og det var 2400 deltagere fra 140 land som representerte over 600 fagforeninger og over 19 millioner medlemmer innen Civil Aviation, Our Public Transport, Youth, Dockers, Road, Rail, Seafarers, Inland Navigation and Fisheries

Kongressen's vertskap var Mary Liew, General Secretary of Singapore Maritime Officers' Union og ble åpnet av secretary-general of the National Trades Union Congress (NTUC), Singapore, and minister in the Prime Minister's Office, Ng Chee Meng.

orm og ha.jpg

Videre var det gjennomgang av aktivitets rapporter fra de forskjellige sektorene, mål og strategi for ITF de neste 5 årene, godkjenning av resolusjoner endring av vedtekter, kontingent og plassering av hovedkontor som fortsatt er London.

   

Steve Cotton ble som ventet gjenvalgt som ITF General Secretary

Paddy Crumlin ble som ventet gjenvalgt som ITF President

 

Hovedtema var automasjon og WMU la frem sin ITF bestilte rapport som har følgende hovedpunkter og er vedlagt denne rapport;

keyfindings.png


ITF Goals

Areas of focus by the next Congress, we will have:

• strengthened the ITF as a credible global voice

• leveraged our reputation in the maritime sector to increase our influence within other areas of the supply chain

• campaigned for an international standard enshrining the rights of supply chain workers to access labor rights and enshrine the responsibility of economic employers to ensure those rights

• influenced national governments through our affiliates, on issues that affect workers and unions

Our priorities (utvalg, hele dokumentet er vedlagt):

Skjermbilde.PNG

Det var også møte i The Nordic Transport Workers' Federation (NTF) lørdag den 13. oktober for å samordne oss mot resten av verden samt lage en, EMERGENCY MOTION;

That the Norwegian Government's recent proposal to allow registration of passenger ferries in the Norwegian NIS ship's register, and the negative consequences that will have for the Norwegian Ferry sector in form of job losses for national seafarers, unfair competition and social dumping;

NOTES ALSO

That the recent proposal will most probably have a domino effect on the entire Nordic Ferry Sector, including the Baltic Sea and the North Sea, with severe social consequences for thousands of seafarers and their families;

NOTES FURTHER

That no in-depth analysis of the consequences of the above proposal has been made by the Norwegian Government;

FURTHER NOTES

That the Norwegian Prime Minister in the parliament on the 10th of October claims that no seafarers will lose their jobs because the catering personnel onboard are not seafarers, this is in breach with MLC which are ratified by Norway;

URGES 

The Norwegian Government to withdraw the above proposal and instead engage in a meaningful dialogue with the Norwegian maritime social partners on the way forward for the Norwegian Ferry Sector.

Det var også flere temamøter på dag og kveldstid, bla. deltok undertegnede på omvisning på Wavelink Maritime Institute hvor en fikk orientering om Singapore sin maritime klynge og utdannelsestilbud, samt delta i en simulatorøvelse sammen med studenten.

 Vedlegg

 ThemeDocument.pdf

WMU.pdf

Motions Document.pdf


orm@dnmf.no