Sjøfartsdirektøren på besøk- Få med at det var dere som jeg besøkte først i min nye jobb som Sjøfartsdirektør smilte Hareide. Han røpte at han selv har hatt en fortid som fergemann på Bømlo. Han kastet trosse og solgte billetter. Han fryktet imidlertid at han i dag kunne ha blitt rasjonalisert bort. Hareide røpet også at han kunne takke shipping for sin tilstedeværelse. - Far min jobbet om bord. Da han kom til kai ved Bømlo bli skipet liggende så lenge at han møtte min mamma, smiler Hareide.
 
Sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide startet i jobben 1.1.2022. På agendaen for det første møtet med sjømannsorganisasjonene stod arbeidet med ny lov om like lønns- og arbeidsvilkår, bemanning, HMS og det grønne skiftet. Alle tre forbundene understreket behovet for at Sjøfartsdirektoratet blir gitt tilstrekkelige ressurser til kontroll og oppfølging av loven fra lovgiverne.  

Administrerende direktør i NSOF Hans Sande tok opp nødvendigheten av korrekt bemanning om bord. Vi opplever at kapteinen noen ganger blir gjort ansvarlig for det uansvarlige, sa Hans Sande. Vi understreker viktigheten av at kapteinens anbefalinger blir tatt til følge når det gjelder nødvendig bemanning om bord, sier Sande. Spesielt har vi sett at dette er en utfordring i ferge og lokalfarten, sier Sande. Når kaptein og rederi har blitt enige om en mann ekstra, så er det også viktig at kapteinens ord blir vektlagt om denne mannskapsfunksjonen foreslås fjernet, sa Sande.
 
Administrerende direktør i Dnmf, Hege-Merethe Bengtsson holdt innlegg om HMS i forbindelse med de nye energiformene.

- Den grønne omstillingen i næringen, med blant annet nye energiformer gir nye utfordringer både hva gjelder helse, miljø og sikkerhet også for arbeidstakeren. Det fysiske arbeidsmiljøet er mer krevende med de nye energiformene.  Forskning og utvikling, utdanning, etter- og videreutdanning, krav og regelverk, standardisering og operasjonalisering må følge utviklingen av næringen og ikke drives frem av for eksempel ulykker. En visjon om 0 utslipp må følges av en visjon om NULL ulykker.

Den nye sjøfartsdirektøren var helt enig i at regler ikke må komme i etterkant. Det sikkerhetsmessige må være i høysetet, og Norge bør spille en rolle og være i front på dette området, mente Hareide.

Hege Merethe Bengtsson tok også opp Sjøfartsdirektoratets fortolkning av Force Majeure-begrepet, da dette har vært svært aktuelt under den pågående pandemien.

Nestleder i NSF Kurt Inge Angell uttrykte sterk bekymring for nedbemanning av ferge- og lokalfarten av mannskap på dekk. Ikke minst med tanke på sikkerheten til passasjerene om bord hvis noe skulle skje, sa Angell blant annet. 

 

alt