Sammendrag av statsbudsjettet 2024:

  1. Grønn omstilling: Norsk næringsliv er på vei gjennom en grønn omstilling for å redusere utslippene og bevege seg mot et samfunn med lavere klimagassutslipp. Målet er å oppnå betydelige kutt innen 2030, samtidig som man ser på dette som en mulighet for grønn næringsutvikling, verdiskaping og jobbskaping.
  2. Bærekraft: Næringspolitikken tar sikte på å oppnå maksimal verdiskaping i norsk økonomi, med fokus på å sikre at all næringsvirksomhet er sosialt, miljømessig og økonomisk bærekraftig. Det legges vekt på å unngå å overskride jordens tåleevne.
  3. Internasjonalt samarbeid: I en stadig mer globalisert verden er samarbeid med EU, USA og andre viktigere enn noen gang. Handel med andre land er avgjørende for norsk verdiskaping og arbeidsplasser, og næringspolitikken skal bidra til å bygge ned handelsbarrierer og sikre norske bedrifter konkurransefordeler i utlandet.
  4. Omstilling og jobbskaping: Det forventes at flere tusen nye bedrifter vil starte opp i Norge i 2024, og flere hundre tusen arbeidstakere vil bytte jobb. Regjeringen ønsker å fremme omstillingsdyktighet i økonomien for å sikre positiv jobbskaping selv etter nedgangsperioder.
  5. Mål for næringspolitikken: Regjeringen har satt fire hovedmål for næringspolitikken, inkludert å øke sysselsettingen, fremme aktivitet i hele landet, øke eksporten utenom olje og gass med 50% innen 2030, og omstille økonomien til et lavutslippssamfunn med et delmål om å kutte klimagassutslippene med 55% innen 2030 sammenlignet med 1990-nivået.
  6. Nærings- og fiskeridepartementets rolle: Departementet har ansvaret for å føre en framtidsrettet nærings-, fiskeri- og havpolitikk, og målet er å legge til rette for høy verdiskaping og velferd i samfunnet.
  7. Økonomisk utvikling: Norsk økonomi har kommet seg etter pandemien, selv om økt prisstigning og internasjonale økonomiske utfordringer fortsatt preger den. Aktiviteten i norsk næringsliv er høy, men utfordringer som mangel på arbeidskraft og økt internasjonalt rentenivå påvirker økonomien.
  8. Hovedutfordringer: De største utfordringene inkluderer omstillingen til et lavutslippssamfunn, internasjonale handelsutfordringer, og mangel på arbeidskraft. Regjeringen ønsker å legge til rette for grønn arbeidsplassskaping, styrke eksisterende næringsliv og inkludere flere i arbeidsmarkedet.

Nettolønnsordningen for sjøfolk:
Regjeringen foreslår å videreføre makstaket på utbetalinger i tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk til 220 000 kroner i samtlige tilskuddsmodeller, utenom i modellen Tilskudd for skip i NIS, hvor utbetalingene begrenses til 26 prosent av tilskuddsgrunnlaget.

Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk skal bidra til å opprettholde norsk maritim kompetanse og rekruttering av norske sjøfolk. Det er høy aktivitet i maritim næring, og et høyt antall sjøfolk er omfattet av ordningen. Regjeringen foreslår en bevilgning på 2,4 milliarder kroner i 2024. Videre har regjeringen sendt på høring et forslag om å endre det særskilte fradraget for sjøfolk. Forslaget innebærer at sjøfolk i 3 ukers turnus som seiler i korte distanser (mindre enn 30 nautiske mil) også vil være berettiget til sjømannsfradrag. Rett til sjømannsfradrag er et vilkår for å motta støtte under tilskuddsordningen for sjøfolk.

Sjøfolkfradraget:
Regjeringen vil lempe på kravet til utseilt distanse på 30 nautiske mil i sjøfolkfradraget. Sjøfolk som seiler i kystfart og har avtalt turnusordning med minst 3 ukers opphold om bord vil også få rett til fradrag.

Fagskole for brann- og redningspersonell:
Regjeringen foreslår å bevilge 36 millioner kroner til bygging av Fagskole for brann- og redningspersonell.

Ferge:
Regjeringen setter av 384 millioner kroner for å videreføre ordningen for å redusere prisen på ferjebilletter med 50 prosent sammenlignet med 2021. Pengene dekker også en videreføring av ordningen for gratis ferje til samfunn uten veiforbindelse til fastlandet og til ferjesamband med mindre enn 100 000 passasjerer årlig.

Fiskerihavneanlegg:
Regjeringen foreslår å bevilge 77,5 millioner kroner til tilskudd til fiskerihavneanlegg. Pengene skal gå til å delfinansiere kommunale fiskerihavneanlegg etter søknad. Tilskuddet skal bidra til å få gjennomført viktige fiskerihavnprosjekter langs kysten.

Fiskerihavnetiltak og farvannstiltak:
Regjeringen vil styrke satsingen på tiltak innen kyst, fiskerihavner og farleder. I 2024 vil regjeringen starte opp tre store fiskerihavntiltak i Troms og i Finnmark, i tillegg til to store farledstiltak i Vestland og Østfold. Prosjektene kommer i tillegg til en rekke andre tiltak som Kystverket allerede er i gang med. I alt vil regjeringen sette av om lag 615 millionar kroner utbedringer av havner og farleder.

Fornybar kraft:
Regjeringen vil legge til rette for en raskere utbygging av fornybar kraft og strømnettet og foreslår 95 millioner kroner i økte bevilgninger til Olje- og energidepartementet og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Pengene skal blant annet gå til økt saksbehandlingskapasitet og digitalisering av konsesjonsbehandling. Det vil bidra til raskere konsesjonsbehandling av overføringsnett og mer produksjon av fornybar kraft.

Videre foreslår regjeringen å sette av mer penger til arbeidet med oppfølging av styringsmekanismen for forsyningssikkerhet kraft, kraftsystem- og nettanalyser, digitalisering for å effektivisere konsesjonsbehandlingen og utvikling av nye kraftmarkedsmodeller.

Forskning for grønn omstilling i næringslivet:
Regjeringen foreslår å øke tilskuddet til næringsrettet forskning under Norges forskningsråd med totalt 101,7 millioner kroner. Økningen går i hovedsak til ordningen med Innovasjonsprosjekter i næringslivet (IPN) og til de teknisk-industrielle instituttene.

Grønn omstilling i næringslivet:
Regjeringen vil legge til rette for at næringslivet dreier sine aktiviteter mot mer klima- og miljøvennlige løsninger. I statsbudsjettet for 2024 foreslår regjeringen en rekke tiltak som skal få fart på omstillingen, eksportinnsatsen og industriutviklingen i hele landet. Tiltakene følger opp regjeringen sine ambisjoner i blant annet Grønt industriløft, batteristrategien, mineralstrategien og eksportreformen Hele Norge eksporterer.

Maritim kompetanse:
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen i tilskuddsordningen for utviklingsmidler til fagskolene med totalt 20 mill. kroner, og av dette er 10 mill. kroner overført fra program for maritim kompetanse. Fagskoler med maritime fag vil bli prioritert i vurderingen av søknader til ordningen. Det vises til Prop. 1 S (2023– 2024) for Kunnskapsdepartementet for nærmere omtale av tilskuddsordningen for utviklingsmidler til fagskolene.

Havbruk:
Regjeringen vil legge til rette for at næringslivet dreier sine aktiviteter mot mer klima- og miljøvennlige løsninger. I statsbudsjettet for 2024 foreslår regjeringen en rekke tiltak som skal få fart på omstillingen, eksportinnsatsen og industriutviklingen i hele landet. Tiltakene følger opp regjeringen sine ambisjoner i blant annet Grønt industriløft, batteristrategien, mineralstrategien og eksportreformen Hele Norge eksporterer.

Havvind: 
Regjeringen foreslår å bevilge om lag 200 millioner kroner til arbeidet med havvind for å muliggjøre raskere utbygging av fornybar energiproduksjon til havs.

Forslaget inkluderer blant annet:

  • 118 millioner kroner til natur og miljøkartlegging, strategisk konsekvensutredning av nye områder og forberedelse av ny utlysning i 2025
  • 20 millioner kroner for å ferdigstille grunnundersøkelsene for den delen av havvindområdet Utsira Nord som er utlyst
  • 10 millioner kroner til en tilskuddsordning for å styrke kompetansemiljø innen havvind. Sørlandets Kompetansefond er ansvarlig for oppfølging av ordningen

Regjeringen foreslår også å øke bevilgningene under Olje- og energidepartementet, Norges vassdrags- og energidirektorat og Reguleringsmyndigheten for energi med om lag 45 millioner kroner i 2024 til arbeidet med havvind.

Redningsbase og helikopter:
Regjeringen foreslår å bevilge om lag 1,5 milliarder kroner til arbeidet med anskaffelsen av de 16 nye redningshelikoptrene SAR Queen. Det planlegges for at alle redningshelikoptrene er i drift i løpet av 2024.Bodø lufthavn skal flyttes og det må derfor bygges en ny redningshelikopterbase. Regjeringen viderefører dette arbeidet, og foreslår at det settes av 29 millioner kroner til tiltaket i 2024.

Vannkraft:
Regjeringen foreslår å endre industrikraftunntaket i grunnrenteskatten for vannkraft slik at det også skal gjelde for kraft i avtaler med varighet på mellom tre og sju år.


Pressemeldinger fra Nærings- og fiskeridepartementet:
Hele Norge skal eksportere mer:
Regjeringa vil løyve om lag 95 millionar kronar til å fremje norsk eksport.

- Vi skal auke eksporten utanom olje og gass med 50 prosent innan 2030. For å nå dette målet prioriterer vi pengar til å utvikle strategiske eksportsatsingar for utvalde sektorar. Vi sørgjer òg for at Eksfin har tilstrekkelege musklar slik at norske eksportørar får like gode konkurransevilkår som eksportørar i andre land, seier næringsminister Jan Christian Vestre (Ap).

 

Startar anbodskonkurranse for Stad skipstunnel
Kystverket vil lyse ut anbodskonkurranse for bygging av Stad skipstunnel i 2024.

– Stad skipstunnel er eit svært viktig prosjekt, både for næringslivet, nærskipsfarten og tryggleiken langs kysten. Ikkje minst vil det gi ei viktig føreseielegheit for utvikling av viktige havnæringar i regionen. At prosjektet no sendast på anbud, vil vere viktig for å finne ut om det er mogleg å realisere det innanfor dei rammene som er sette. Dersom vi får inn tilbod innanfor dette, vil vi kunne starte arbeidet med å realisere skipstunnelen. Det er vårt klare mål, seier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap).

 

Regjeringa vil plante eit norsk flagg i Polhavet
– Den internasjonale merksemda om Arktis har auka. Noreg si forsking, kartlegging og aktivitet i det høge nord handlar om å ivareta norske interesser, og derfor vil regjeringa løyve 10,6 millionar kroner til polarforskinga til GoNorth, seier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap).

 

Held fram med tilskotet til kystrekeflåten
Regjeringa foreslår i budsjettet for 2024 å løyve 22,3 millionar kroner til ei ekstraordinær tilskotsordning for kystrekeflåten.

 

Lenker som kan være nyttige i lys av statsbudsjettet:

Kystens næringsliv - 615 millioner til havner og kystveier

Kystens næringsliv - Stad skipstunnel sendes ut på anbud

Kystens næringsliv - Milliardløft til fagutdanning og videregående skoler