-
Offentlig lovutvalg om maritim lovgivning
Skipssikkerhetsloven fra 2007 og skipsarbeidsloven fra 2013 bygger begge på eldre regelverk, som var tilpasset livet om bord på skip.
-
ITF: La frem krav til regelverk
Mange og lange dager med forhandlinger med IMO resulterte i krav til regelverk for bruk av ammoniakk og hydrogen som drivstoff.
-
Dispensasjoner fra hviletidskrav - Dnmf opplever nå at arbeidstakernes helse settes på spill
Det norske maskinistforbund er alvorlig bekymret for sikkerheten for våre medlemmer og passasjerer og ber nå om et snarlig møte med fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss for å oppklare dispensasjonene fra hviletidskrav i fartsområde 1 og 2.
-
Kystrutens innretning etter år 2030
Dnmf mener at fremtidens nye næringer og ny teknologi må være med å skape arbeidsplasser og sysselsetting i hele Norge, langs kysten og i den maritime næring. Jobbsikkerheten til norske arbeidstakere må stå i sentrum.
-
Arbeidstilsynet og Havtil (Havindustritilsynet) får nye virkemidler
Dnmf støtter forslagene til endringer som Arbeids- og inkluderingsdepartementet har fremmet i sommer.
-
Bærekraftig skipsfart: Sikkerhet og grønn teknologi i fokus under Maritim uke i Haugesund
I et seminar under Maritim uke samlet Dnmf og Oilcomp bransjeeksperter for å diskutere hvordan vi kan oppnå internasjonale miljømål gjennom økt kompetanse og teknologiske innovasjoner. Spesielt ble sikkerhet knyttet til batteridrift og grønn skipsfart fremhevet som avgjørende for en bærekraftig fremtid.